パワーショベル
Excavator
ホイールローダー
Wheel loader
ブルドーザー
Bulldozer
フォークリフト
Forklift
クレーン
Crane
その他
Others
ラフテレーンクレーン、移動式クレーンについてご説明いたします。
We will explain rough terrain cranes and mobile cranes.
別名ラフタークレーン、ホイールクレーン。1エンジンで走行・旋回・吊り上げなど全ての動作を行ないます。四輪駆動、四輪ステアリングで小回りが利き、不整地や荒れた地形を走行できます。大型モデルは公道の走行に道路管理者の特殊車両通行許可が必要。高速道路と一部の自動車専用道路では最低速度を下回るため走行不可。ナンバープレートの分類番号は9。
Also called rough terrain crane, wheel crane. All operations such as traveling, turning, and lifting are performed with one engine. With four-wheel drive and four-wheel steering, it can turn sharply and can run on uneven and rough terrain. Large models require special vehicle traffic permits from road administrators to run on public roads. It is not possible to drive on expressways and some motorways because the speed is below the minimum speed. The classification number of the license plate is 9.
吊り上げ能力2t~10t、25t、50t、70tクラスと豊富で、4.9t以下は小型移動式クレーンと呼ばれています。ブーム(腕にあたる部分)は組み立て不要のテレスコピックブーム。ブームは長い箱状の柱がベース部分から細いものまでが数段階に分けて収められたロッド形状で最大40mを超えるものがあるが、小さく収まるので公道を走行可能。ほとんどは1人乗りだが、2人乗りの車両も少数存在する。陸上自衛隊が装備する車両に限りトラッククレーンと呼ばれています。
There are a wide range of lifting capacities from 2t to 10t, 25t, 50t, and 70t, and cranes of 4.9t or less are called small mobile cranes. The boom (the part corresponding to the arm) is a telescopic boom that does not require assembly. Booms are rod-shaped, with long box-shaped pillars divided into several stages from the base to thin ones. Most are single-seaters, but there are a few two-seaters as well. Truck cranes are only used for vehicles equipped by the Ground Self-Defense Force.
走行と操縦を1つの運転台で行ないます。現場到着後車内からアウトリガーを伸ばし作業開始ができ、ミッションはオートマティック。クレーン装置はアウトリガーも含め全て油圧駆動。操作時「ゴーヘイ、スラー」などの合図(業種、地方によって異なる)で作業者と意思疎通をします。
Run and steer in one cab. After arriving at the site, the outriggers can be extended from inside the vehicle to start work, and the mission is automatic. All crane equipment, including outriggers, is hydraulically driven. Communicate with the operator by using signals such as “Gohei, slur” (depending on the industry and region) during operation.
吊り上げ荷重0.5t~1t未満は小型移動式クレーンの運転の特別教育修了が、1t~5t未満は小型移動式クレーン運転技能講習修了が、5t以上のラフテレーンには移動式クレーン運転士免許が必要。公道を走行する場合は別途大型特殊免許が必要。
For lifting loads from 0.5t to less than 1t, special training for operating a small mobile crane must be completed, for 1t to less than 5t, a small mobile crane operation skill course must be completed, and for rough terrains of 5t or more, a mobile crane operator’s license is required. A separate large special license is required when driving on public roads.
現在製造している会社はタダノ(70t吊までラインナップ)、コベルコクレーン(シティコンシャスクレーン)、加藤製作所(愛称:ラフター。小型~75t吊)。小松製作所、IHI建機、日本グローブもかつて製造していました。
Currently manufacturing companies are Tadano (line up to 70t lifting), Kobelco Crane (City Conscious Crane), Kato Seisakusho (nickname: Rafter. Small to 75t lifting). Komatsu Seisakusho, IHI Construction Machinery, and Nippon Glove also used to manufacture.
0